Begagnad Saab 9000 2.3T

Rymliga, säkra, snabba, bensinsnåla bilar är ovanliga. Ett exempel är Saab 9000 – ett bra begbil-köp med få fel och vettiga priser. Att en 9000 Turbo ses som lite tråkig och gammaldags i jämförelse med 9-5 är bara en fördel för oss – det gör modellen lite extra billig…
Saabs första 9000 kom 1984 och hade 175 hästars turbomotor. Toppfarten var hög, 240 km/tim

Folksams trafikforskare berömde 9000 för dess goda krockegenskaper, Saaben ansågs 40 procent säkrare än medelbilen (den högsta klassen) och utsågs till marknadens säkraste bil flera år i rad. Konkurrenterna menade att karossen var mjuk och absorberade krockkrafterna väl, men att den nog inte klarade krockar i högre hastigheter än de svenska. Faktum är att 9000-karossen (framtagen i samarbete med Fiat, Alfa-Romeo och Lancia) rör sig rätt mycket – stick in ett finger mellan dörr och kaross under körning och känn efter själv. Men flexibiliteten påverkade inte vägegenskaperna som höll sedvanligt god Saab-standard.

Saab 9000 2.3T

Chassit var egentligen inte märkvärdigt – fjäderben fram och stel axel bak – men bilen hade ändå mycket goda vägegenskaper.

Det var 1984 som Saab 9000 presenterades i turboutförande. Den nya modellen var betydligt större invändigt än gamla 900, men skillnaden utvändigt var bara en decimeter. Anledningen var att 9000 hade tvärställd motor, en nyhet för Saab som egentligen bara hade byggt två modeller tidigare – gamla ur-Saaben som utvecklades till 96:an med syskon samt 99 som blev 900. 9000 CD presenterades -88 och hade 450 liters bagageutrymme – 10 procent mer än konkurrenten Volvo 940.

Många versioner

9000 Turbo 16 följdes av en rad andra varianter. Den blå 9000 Griffin på bilderna är tillverkad -94 då Saab hade hela 17 olika versioner av sin storbil. Kombisedanen fick sällskap av CD med vanlig baklucka 1988, 1991 fick 5-dörrars 9000 ett genomgripande facelift och döptes till CS. Det skulle dröja tills -95 innan CD fick samma snygga front som CS. 1997 presenterades så efterföljaren, lyckade 9-5, men CS fortsatte i produktion under 1998 och såldes som CSE Classic.

9000 Griffin var en CD med 200 hästars turbomotor, det här exemplaret är dock “skruvat” till 250 hk vilket är en relativt enkel procedur. Bilen är dessutom försedd med automatlåda som maskerar turbotröskeln och ger råa prestanda från stillastående.

Motorutbudet var omfattande och varierades ibland så ofta att Saabs egna knappt hann med. Om vi återgår till 1994 fanns 2.0i med 131 hk, 2.3i med 147 hk (båda var sugmotorer), lättrycksturbon 2.3 LTT med 170 hk, 2.3 Turbo med 200 hk, Aero (som var en CS) med 225 hk; CD-modellen hade samma motorutbud, men toppversionen hette Griffin och hade “bara” 200 hk. Året därefter kom Opels V6-motor in i programmet för både CS och CD, med sina 211 hk var den både långsammare och törstigare än turbon – men den större motorn gav en komfort som borde ha sålt bättre om Saab hade stöttat versionen. Men hjärtat fanns hos de fyrcylindriga turbomotorerna… 1991 fick 9000 5-d ett lyckat facelift och döptes om till CS.

På slutet av 9000-produktionen försvann 2.3i och ersattes av en tvåliters lättrycksturbo på 150 hk, annars såg utbudet ut enligt ovan. Från -93 fanns ett så kallat E-paket vilket gav namnen CSE och CDE till de två serierna. E-paketet innehöll klimatanläggning, farthållare, fönsterhissar, elbackspeglar, lättmetallfälgar, dimljus fram mm. Pristillägget var drygt 26 000:- och idag värderas paketet till mellan 5 000 och 13 000 beroende på årsmodell och i vilken prislista vi tittar.

Petra