Dags att köpa vinterdäck?

Under perioden mellan den 1 december och den 31 mars ska vinterdäck eller utrustning med motsvarande funktionalitet användas när det är vinterväglag på vägarna. Det är ett krav som enligt lag gäller för personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt på mindre än 3,5 ton. Kravet gäller även släpvagnar som dras av de sortens fordon under vinterperioden. Därför måste man i Sverige köpa vinterdäck, som antingen är dubbade eller dubbfria. Man bör dock komma ihåg att dubbdäck endast får användas under perioden mellan den 1 oktober och den 15 april eller när det är betydande vinterväglag på vägarna. Under all annan tid är dubbdäck förbjudna. Att det är vinterväglag innebär att det är is, frost, snö eller snömodd på en eller flera delar av vägbanan. Svenska Gummihuset erbjuder sina kunder de senaste modellerna av vinterdäck och med konkurrenskraftiga priser är de det sjävklara valet för de flesta. Tveka inte att höra av dig till de om du har några specifika frågor eller behöver hjälp med att välja vinterdäck som passar just din fälg!

Majoriteten av alla däck som tillverkas idag är radialdäck. Den sortens däcks utmärkande egenskap är att de är konstruerade med en kraftiga textilväv som går rätvinkligt mot däckets radie, ner under däckets slitbana och därefter upp igen på andra sidan av däcket. Radialdäck är även förstärkta med en stålstomme som sitter under gummislitbanan på ovansidan av däcket som är den del av däcket som är närmast vägytan. Andra typer av däck inkluderar diagonaldäck, som var de mest tillverkade däcket innan radialdäcket uppfanns. En stor fördel med radialdäcket är dess form bättre anpassar sig efter ojämnheter i vägen. Radialdäcket ger även upphov till mindre friktion mellan däckytan och vägen, vilket gör att däckmönstret håller längre och att bränsleförbrukningen minskas.

köpa vinterdäck

Trafikverkets definition av vinterdäck inkluderar alla däck som är särskilt framtagna för vinterkörning och som är märkta med M+S, M&S, M-S, M.S, MS eller “Mud and Snow”. Friktionsdäck, som också kallas året-runt-däck, är däck som är skapade utifrån en kompromiss av hur anpassade däcken ska vara för sommar- respektive vinterförhållanden. Dessa däck är inte särskilt framtagna för vinterkörning är enligt Trafikverkets bestämmelser därför inte tillåtna att använda när vinterdäck ska användas.

Vinterdäck delas upp i tre kategorier. Den ena sorten är dubbade, den andra är odubbade av nordisk typ och den tredje är odubbade av europeisk typ. De odubbade vinterdäcken kan alltså vara anpassade efter det kallare nordiska klimatet eller det något varmare mellaneuropeiska klimatet. På isiga väger har dubbade däck i regel bättre grepp än de odubbade däcken. Dubbade vinterdäck som river upp vägarnas isbeläggning bidrar även till att odubbade däck får bättre grepp tack vare den skrovliga ytan som skapas. Men det är just på is som dubbdäcken är som mest användbara.

De odubbade däcken som är gjorda för nordiska väderförhållande har på andra underlag jämförbara egenskaper med de dubbade vinterdäcken, även under sträng kyla. De odubbade däcken som är optimerade för det mellaneuropeiska klimatet har dock bättre egenskaper på våta och torra vintervägar. De odubbade däcken har även fördelen att de har ett lägre rullmotstånd och en lägre ljudnivå jämfört med dubbdäcken. Även om man kan åka med odubbade vinterdäck på sommaren också är det inget som rekommenderas eftersom det finns två stora nackdelar med det. Dels blir bromssträckan betydligt större jämfört med riktiga sommardäck och dels slits de odubbade vinterdäcken snabbare i det varma sommarklimatet.

Petra