Ford Five Hundred – Familjebilens återkomst

Volvo firar stora säljframgångar med stadsjeepen XC90, övriga tillverkare har minst en och gärna fler liknande SUV-modeller i programmet plus några flexbilar. Den klassiska sedanen med fyra dörrar och en vanlig baklucka verkar vara stendöd – eller är den det? Ford visar nya flaggskeppet Five Hundred och kallar den familjebilens återkomst.

Proportionerna gör att Five Hundred ser mindre ut på bild än den är i verkligheten. Den är alltså 510 cm lång och 1 dm högre än vanliga sedaner. Tänk “Mercedes S-klass plus 1 dm höjd”, inte “Mondeo”.

Ford Five Hundred

– Medan andra tillverkare försöker korsa olika biltyper, hämtar vi de bästa egenskaperna från terrängbilar och flexbilar och bygger in dem i vår nya modell, säger Fords utvecklingschef Phil Martens. Ford Five Hundred är 510 cm lång och 153 cm hög, en decimeter högre än konkurrenterna. Det sistnämnda måttet är viktigt, liksom drivsystemet. De talar nämligen om hur Ford har tänkt när de konstruerade Five Hundred.

Den högre karossen beror på att Ford vill erbjuda den höga körställningen från stadsjeepen i en vanlig sedan. En anledning till att många kvinnor i USA köper en SUV är att de ser ut över omgivande trafik från den högre karossen. Därför är den så kallade H-punkten (höftpunkten) i Five Hundred 10 cm högre än i en vanlig sedan. Det är inte så mycket som i en stadsjeep, men det räcker för att ge utsikt över biltaken i trafikkön. En högre H-punkt ger också ett bekvämare insteg, samtidigt som bilen inte är så hög att man måste klättrar upp i förarstolen.
Five Hundred får en 3-liters V6 på 200 hk som i 4×4-version kopplas antingen till en 6-stegad automat eller en ny CVT-låda.

En annan ingrediens Ford har hämtat från SUV:en är fyrhjulsdrivningen. Den blir inte standard, som man sade vid presentationen på Detroitsalongen, men det elektroniskt styrda Haldex-systemet är ett alternativ man kommer att hårdsälja. Ford kör också hårt med att Volvo har konstruerat krocksäkerheten för Five Hundred. Ytterligare ett argument för att köpa en SUV är nämligen den större, tyngre bilens teoretiska möjligheter att klara en kollision bättre.

Från flexbilen har Ford hämtat de många förvaringsutrymmena och möjligheten att rumstera om i sätesarrangemangen, även om man inte kan lyfta ur några stolar. Istället kontrar Ford med 50 procent större bagageutrymme än motsvarande sedaner och möjlighet att lasta rejält långa föremål med ryggstödet på främre passagerarstolen fällt framåt.

Vitsen med hela övningen ska vara att bara få fördelarna från de trendigare biltyperna, inte nackdelarna. Ford pekar på att Five Hundred inte har SUV:ens höga kaross med åtföljande vältningsrisk, den har inte heller flexbilens busslika klumpighet. Frågan är då om Ford har lyckats förena alla fördelar, eller om man bara har skapat ett mischmasch? Ford i Sverige tänker i alla fall inte sälja Five Hundred. Man tycker att åtta år gamla Galaxy är ett bättre storbilsalterantiv. Ibland undrar jag om inte Ford har lättare att övertyga kunderna, än sina egna generalagenter?

Petra