Hösten bästa tiden för sportvagnsköpet

En sportvagn är kul på våren och sommaren, men snarare en belastning på senhösten och vintern. Få modeller är praktiska vinterbilar och sportvagnen mår bäst av att stå i garage när snön faller. Men kan du köpa nu och härbärgera bilen tills våren kommer så kan du göra klipp. Det är nu ägarna börjar virra med blicken och söka dyr garageplats till sina pärlor. Läge för skambud med andra ord…

Det finns några intressanta sportvagnar att välja bland. Låt oss för den här gången lämna gammelbilar som MG och Triumph till entusiasterna och koncentrera oss på moderna, någorlunda praktiska sportvagnar. Kontrollera försäkringskostnaderna innan köpet, många motorstarka sportvagnar är dyra att försäkra – men det finns entusiastförsäkringar som är billigare då användningen begränsas till nöjeskörning. Tänk också på att lågprofildäck är dyra (10 000:- för en omgång 16-tummare) liksom att reservdelar och service är prissatta efter vad bilen kostade som ny – dyr bil, dyra delar.

Alfa Romeo Spider 1995-01

Alfa Romeo Spider 1995
Extrem kilform med antingen 2-litersfyra på 150 hk eller V6 på 192/224 hk. Priserna på tidiga årsmodeller börjar sjunka till 100 000:-. Problem: Alfans mekanik kräver kompetent service, kontrollera därför att servicebok är ifylld med rätta stämplar, undersök om suffletten är hel och tät. Varning: Höga driftskostnader på misskötta exemplar.

BMW Z3 1996-

BMW Z3 1996
Stor sensation när den kom tack vare lågt pris och uppseendeväckande design. Liten fyra med 116 hk gav dåliga prestanda. Från mars -96 fanns också sexan i Z3 2.8. Priserna börjar på 140 000:- för tidiga fyror. Problem: USA-tillverkning innebär skrammel, men inget värre. Varning: Direktimporterade exemplar kan vara krocklagade och ha fel mätarställning.

Chevrolet Corvette 1984-96

Chevrolet Corvette 1984
Snygg muskelbil med stor portion körglädje. USA-V8 ger törst, men också tillförlitlighet. Coupéerna är billigast och kostar från 75-80 000:-. Cabrioleter är cirka 30 000 kronor dyrare. Problem: Elektroniken sviker ibland, se till att all utrustning fungerar – det gäller speciellt den digitala instrumenteringen. Varning: Dyr försäkring om du inte är kan få entusiastvarianten.

Ford Probe 1988-(facelift -93)-98

Ford Probe 1988
Mazdamekanik gör Forden tillförlitlig, fanns med 2,2 liters fyra eller den vanligare V6:an på 166 hk. Satsa på -93 eller senare som är snyggast. Priser från 40 000:- för tidiga bilar. Problem: Fördelarna kan krångla och ge startsvårigheter, skeva bromsskivor förekommer liksom kärvande ok. Varning: Direktimporterade ex med lägre utrustningsnivå.

Mazda MX-5 90- (facelift -98)

Mazda MX-5 90
Förändrade sportvagnsmarknaden genom sitt låga pris och fina design. Mazda gör några av markandens mest tillförlitliga bilar och MX-5 är inget undantag. Låg effekt ger billigare försäkring. Priserna börjar på 50 000:- för tidiga ex, faceliften -98 kostar från 140 000:-. Problem: Inga kända Varning: Krockskadadereparationer med åtföljande rostrisk enda man behöver vara rädd för.

Nissan 200 SX 1989 – (ny modell -93)

Nissan 200 SX 1989
Första versionen hade tvålitersturbo på 169 hk, senare 200 hk. Första årsmodellerna kostar bara 25 000:- idag, men börjar lida av lång, hård körning. Nya modellen kostade över 300 000:-, går på 100 000:- nu. Problem: Slutkörda motorer, kolla att turboaggregatet är modifierat på tidiga bilar, rost i bakluckan. Varning: Motorskador på långmilare.

Porsche 911 1964 –

1964 Porsche 911 2.0 Coupe (901)
Glöm helst bort 911:an, trots superhög kvalitet och underbara prestanda. Mycket höga reservdelspriser, dyr service och höga försäkringskostnader gör Porschen till en effektiv plånbokstömmare. Sök efter svensksålda lågmilare och var beredd att betala bra. Satsa på årsmodell -90 och senare, priser från 200 000:-. Problem: Inga på en bra bil, allt på en dålig. Varning: Krockskadade direktimporter.

Saab 900/9-3 Cabriolet 1986 – (ny modell -94)

Saab 900_9-3 Cabriolet 1986
Ingen renlärig sportvagn på grund av 4 sittplatser, men väl så snabb. Bra sufflett. Fanns med olika motorer, från -94 med vanliga 2,3 på 150 hk, turbo på 185 hk och V6 på 170. Ofta synnerligen välutrustade. Priser för äldsta karossen från 50 000:-, från drygt 100 000:- för den nyare -94. Problem: Oljeläckage, stötdämpare. Varning: Rost på tidiga exemplar.

Petra